#Letland-Litouwen - Reisverslag uit Chmielno, Polen van Rieks - WaarBenJij.nu #Letland-Litouwen - Reisverslag uit Chmielno, Polen van Rieks - WaarBenJij.nu

#Letland-Litouwen

Door: druifmetpit

Blijf op de hoogte en volg Rieks

19 Mei 2011 | Polen, Chmielno

Ello Ello,

Litouwen en Letland liggen alweer achter me! De landen zijn in de breedte wat langer dan in de lengte! :)

Na 3 grote steden te hebben bezocht vond ik het maar even tijd om Riga te laten voor wat ze was...ben er doorheen gereden en dat was wat mij betreft genoeg! Op naar het platteland!

En plat is Letland, heel anders dan Estland en Litouwen. Letland bestaat voor een groot deel uit landbouwgrond en bossen...weinig afwisseling qua terrein.
Gelukkig rij ik in een franse auto, de wegen in Letland waren abnormaal slecht en vergden het uiterste van mijn onderstel en ook die van de auto!

Ik ben langs de kust gereden en de staat van de flats en huizen was ronduit spookachtig, compleet verlaten flatgebouwen van 15 hoog. Wat wel goed onderhouden wordt zijn de sanatoriums. Veel mensen die benen/ armen missen en blijkbaar hier op krachten komen of nooit meer weggaan. 2 dagen Letland was wat mij betreft eerst genoeg..hup naar Litouwen.

Direct na de grenspost werd de weg weer glad en kon ik even weer met 1 handje sturen. Bij gebrek aan beter sliep ik de eerste nacht in een soort thema dorp....(lame I know) waar indianen/ houten hutten centraal stonden. Licht had men amper dus kon ik mijn route richting kamer, op de tast, via boomstronken afleggen. 4 bier, eten en de kamer hebben me welgeteld maar €8! gekost.
Het omruilen van Letse Lats naar Litouwse Litas was een blije verrassing...ik was opeens rijk man, ze hadden amper genoeg geld in kas om 80 euro aan Lats om te ruilen.

Litouwen is heuveltjes werk en het ruikt er heerlijk! Velden vol met koolzaad en andere bloemen, erg betoverend en amper mensen/ auto's waardoor je je echt 'tussen' de natuur waant! (todat ik mijn 1.9D weer start en de roetwolkjes weer uitgekucht worden....).

Mooi om te zien!, de ooievaar, deze komt in zowel Estland, Letland en Litouwen eg veel voor, mooi om die beesten rustig door de lucht te zien glijden.
Wat daarnaast ook erg opviel was dat bijna elk dorp verlaten is door mensen onder de 30. Iedereen trekt naar de stad en de oudere mensen blijven achter. Op het platteland is een kind onder de 5 net zo zeldzaam als een ooievaar in Nederland.



































  • 19 Mei 2011 - 15:37

    Rikste:

    Wauw, klinkt weer goed! Bijzonder om te lezen dat er nog zo'n groot verschil tussen de landen onderling is!
    Geniet ervan verder!
    Liefs Rikste

  • 19 Mei 2011 - 17:24

    Onco:

    Hey Rieks!
    Ja, inderdaad. Grote verschillen tussen de landen zo te lezen. Hoe smaken de biertjes daar?

    De auto houdt zich nog goed? Heb je nog in de auto moeten slapen de laatste tijd of was dit door de lage kosten van overnachting niet nodig?

    Hier is alles goed. Ik heb gisteren Marjon te eten gehad en gelijk maar even een recept uit mijn nieuwe kookboek gemaakt. Was een groot succes en erg gezellig bovendien!

    Het weer gaat in het weekend weer naar de betere temperaturen na een frisse wisselvallige week. Beters! Jij hebt ook mooi weer zie ik!

    Nou, ik ga even eten. Tot gauw!

  • 19 Mei 2011 - 18:06

    Jomatho:

    Al aardig wat vlaggetjes verzameld inmiddels, gaat goed!
    Hoeveel vlaggetjes verwacht je eind van de reis naast je blog te hebben staan?
    10?
    X

  • 22 Mei 2011 - 12:50

    Kor En Ria Van Dijk:

    Wederom leuk om te lezen en te zien Rieks.
    Toch fijn dat we in Nederland betere wegen hebben.
    Ik ben benieuwd hoe het bier bij jou smaakt. Ik zit nu achter een Gulpener.
    Groeten Kor en Ria

  • 17 September 2013 - 22:37

    Ineke:

    Grappig dat we dezelfde reis dit jaar gemaakt hebben, ook in een franse auto. Was echter wel onder de indruk van Letland. De weg die van Litouwen naar Letland en uiteindelijk naar Estland, Tallin, gaat is prima te rijden. ( Via Baltica) Geen probleem met de wegen gehad, op 1 onverharde weg na. Litouwen is ook prachtig, en prima te rijden. Ben dus niet helemaal met je eens. Zocht naar een recept, kwam toen dit reisverslag tegen. Leuk om te lezen.
    Vr. groet Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Polen, Chmielno

Druif op reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2011

#Kroatie

15 Juni 2011

#Tjechie-Hongarije

29 Mei 2011

#Polen - #Duitsland

19 Mei 2011

#Letland-Litouwen

15 Mei 2011

#Estland
Rieks

Actief sinds 06 April 2011
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 10705

Voorgaande reizen:

27 April 2011 - 16 Augustus 2011

Druif op reis

Landen bezocht: