#Polen - #Duitsland - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Rieks - WaarBenJij.nu #Polen - #Duitsland - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Rieks - WaarBenJij.nu

#Polen - #Duitsland

Door: druifmetpit

Blijf op de hoogte en volg Rieks

29 Mei 2011 | Nederland, Winsum

Tijdje geleden.....druk druk druk!

Na een wat overhaast vertrek uit Litouwen werd ik ontzettend vriendelijk ontvangen in Polen, de camping was al dicht maar ik mocht binnenkomen en de winkel/ restaurant werd voor mij geopend! Erg lekker zo'n ontvangst!

Polen is een mooi en gastvriendelijk land, heel anders dan mijn voorstelling eerst was...Trotse hardwerkende mensen. Jonge mensen die de wereld willen zien en die super blij en trots zijn op de deelname aan de EU. Erg leuk om mee te maken.

Na weer wat campings in de natuur werd het weer een tijd om een stad aan te doen: Gdansk. Gdansk is net als Tallinn een hanzestad en dat is te zien. De gebouwen leken wel vanuit Amsterdam overgevlogen...apart om te zien!.
Een erg mooie en moderne stad, heel anders dan Tallinn, Tallinn is compact, Gdansk is erg wijds opgezet.

De natuur in Polen is super mooi en omdat het zo'n groot land is, erg onaangetast, althans grote gebieden. Wanneer je in Polen door de bossen rijdt, krijg je niet alleen natuur tot je, maar ook de prostituees.
Elk groot bos heeft op elk bospaadje een dame.....vaag om dit zo te zien.

Na polen ben ik doorgereden naar Potsdam, net buiten Berlijn. Potsdam staat bekend om de zomerpaleizen van de Duitse keizers. Het grootste park stond vol met paleizen en was te gek om doorheen te wandelen. Na een gigantische wolkbreuk was ik zowat helemaal alleen in het park. Het heeft me een hele dag gekost om alle paleizen rustig te bekijken.

Na een dagje chillen aan een meer was het tijd om Berlijn in te gaan.

Berlijn was groter dan de steden die ik tijdens deze reis bezocht heb....Je merkt aan alles in Berlijn dat de stad een gepland geheel is. Raar om zo'n 'nieuwe' stad met zoveel historie te bezoeken.
Door al het beton deed Berlijn wel wat onvriendelijk aan, maar was het niet! Erg gezellig en ik belande midden tussen de Schalke '04 fans aangezien er een belangrijke bekerfinale was...en die kunnen bier drinken! Immer was zu tun!

De OV prijzen in Duitsland zijn fantastisch, de hele dag trein/tram/bus vanuit Potsdam naar Berlijn koste me €6,80. Das pas openbaarvervoer!!

Na een weekje Winsum nu met Rick op naar: Praag en Boedapest.

Stay Tuned!

• 29 Mei 2011 - 20:51

Jomatho:

Eeen hele fijne voortzetting gewenst!
    Weer helemaal opgeladen voor het tweede deel? Wel shit dat je nu weer afscheid moet nemen..... Sterkte!

• 05 Juni 2011 - 10:13

Harold En Jo:

Hey Rieks,
    Helemaal vergeten dat je een blog ging bijhouden, slecht, klopt... Maar heb ze net allemaal gelezen. Echt helemaal geweldig!
    Veel plezier, blijf genieten, blijf schrijven en wij blijven nu volgen :).