#Tjechie-Hongarije - Reisverslag uit Rome, Italië van Rieks - WaarBenJij.nu #Tjechie-Hongarije - Reisverslag uit Rome, Italië van Rieks - WaarBenJij.nu

#Tjechie-Hongarije

Door: druifmetpit

Blijf op de hoogte en volg Rieks

15 Juni 2011 | Italië, Rome

Update...een vrij lange, maar we maken wat mee!

Na een heerlijk weekje thuis had ik behalve dat ik Jonnie weer gedag moest zeggen erg veel zin om weer op pad te gaan. Reizen werkt als een soort verslaving. “Wat voor mooi’s kan ik vandaag weer eens meemaken” en kijken kost niets dat is het leuke! (reizen en eten wel.... en wasbak ook...daarover later meer).

Na wereldstad Winsum was het tijd om samen met Rick Praag en Boedapest te verkennen. Na een tussenstop in Zuid- Duitsland op naar Praag.
Leuk hotel in Praag met prima bedjes, free wifi en een parkeergarage waar we om 8 euro uit te sparen eerst maar even geen gebruik van wilden maken. Na een hapje en een drankje in een biergarten eerst maar bijslapen en de volgende dag lekker Praag in.
Uiteraard hadden we die 8 euro voor de garage beter wel kunnen uitgeven...geprobeerd in te breken...touw tussen de deur en het slot ietwat verprutst. Maar ja, degelijke auto’s zijn oude auto’s! Dapper weerstand geboden door mijn Citroentje! Niets gejat en het enige slot wat nu redelijk probleemloos werkt......u raadt het al! Thanks for that!

Praag is een mooie stad vol met fantastische oude gebouwen, elke gevel is een kunstwerk op zich. Uiteraard de highlights bekeken. De Karelsbrug, het astronomisch uurwerk het oude centrum. Maar het pareltje van de stad is naar mijn mening toch wel het Kinského Zahrada park. Rustig, groen en een fantastisch uitzicht over Praag. Er was een lift naar boven, maar we hebben gebikkeld!
Na Praag de omgeving wat gecheckt, op naar Kutna Hora, klein maar fijn stadje met mooie gebouwen en kerkjes. Vroeger de concurrent van Praag...nu slaperig. ’s Middags naar het Karlstejn kasteel, erg mooi tussen twee bergtoppen in. Het hoogseizoen is nog niet los en dat maakt het bezoeken van dit soort pekken erg aangenaam.

Praag en omgeving check! Door naar Boedapest. Nog een beste tippel vanaf Praag, al was Slowakije een land waar we bijna van doorhadden dat we er in reden toen we de grens weer overgingen. Uiteraard stuurde Erna (navigeerster) ons weer vol door het centrum, van Boedapest, altijd lekker. Om het wat te verzachten; er rijden bijna geen trams in Boedapest...en ze hebben net als in Nederland geen spits om 5 uur...
Het hosteltje was een prima uitvalsbasis om de stad te verkennen, eigenlijk alle highlights op loopafstand...al moet je wel van een wandelingetje houden. Gelukkig was onze check-in wat later op de middag, aangezien ze de kamer nog niet klaar hadden... Het gewassen beddengoed werd net gebracht toen we aankwamen. Het wegzetten van de auto werd wat vertraagd door een omaatje dat eerlijk waar 0.2 km/h schuivelde en net voor ons parkeerplekje langswaggelde...tandenknarsen...

Rock ’n Roll! Althans de uitwerking wel, de aanleiding; onhandigheid! Direct op de eerste avond Boedapest mijn parfumfles op de rand van de wasbak laten stuiteren... parfum – wasbak: 1-0. Na wat aarzeling de volgende ochtend maar een melding gedaan, schade bekeken door de huishouding. Kosten: €21 :) (dat gaan ze echt wel plakken!)

Rick’s oom en tante waren in de buurt op vakantie, maar even buurten, hoe vaak gebeurt zoiets! Na een zuidelijk ritje, een hartelijk welkom. Mooi huisje op een rustig camping. Naast de camping waren gemeentelijke thermaalbaden, (door Rick’s oom liefkozend terminaalbaden genoemd) uiteraard even gecheckt. Heerlijk! Water á 35+ graden en een heilzame werking! Mijn beentjes en de holten van mijn hoofdje werden gerevitaliseerd! Uiteraard moest ik geheel per ongeluk even testen of het water wel zo heilzaam was....uitgegleden op mijn knokkeltjes...ik moet zeggen; het is nu een week verder, niets meer te zien! Na een gezellige dag, samen nog wat gegeten en weer op naar Boedapest.

Zondag Boedapest maar eens in. Geheel tegen mijn principes in een hop-on-hop-off bus genomen, moet zeggen ga het denk ik vaker doen zo! Scheelt heel wat gedoe, je ziet alle belangrijkste highlights en je hebt altijd weer een ‘ride’.
Boedapest is een ruim opgezette stad met genoeg groen en mooie paleizen!. Het mooiste was wat mij betreft weer het een park, het Városliget stadspark. Een bijna Noorderzon-achtige aankleding, mooi paleis in het midden en een relaxte sfeer! We hebben hier wel even een bui moeten uitzitten, maar bomen zijn goede parapluu’s!
Het paleizen gedeelte van Boedapest was weer erg mooi, ze wisten wel waar ze gingen wonen! Fantastisch uitzicht over de stad en de Donau.

Ook Boedapest heeft genoeg thermaalbaden, maar eens kiek’n! Wederom heerlijk! Een heus genot zoveel keuze uit al die baden, van té koud tot bijna té warm! Onze armpjes en beentjes tintelden er over, heerlijk!
Na een week gezamenlijke avonturen was het voor Rick weer tijd om te gaan #werkenhetmooistewateris. Rick afgezet op het vliegveld en de route uitgezet naar het Balatonmeer.

Volgens mij had Erna het warm want ze heeft me twee keer de verkeerde kant opgestuurd! En dat is vooral als je een onbekende stad uit wilt komen....irritant!
Na de steden een rustige Balaton camping uitgekozen. Het balaton meer en de heuvelige omgeving is erg mooi. Omdat het een vrij ondiep meer is, is de kleur van het water lichtblauw. Appart om te zien! Maar na twee dagen Balaton was het de hoogste tijd om door te reizen naar Kroatie! Till next update!

• 15 Juni 2011 - 15:09

Rikste:

Klinkt weer heerlijk Rieks!!

• 15 Juni 2011 - 16:07

Rianne:

Wat leuk om weer wat van je te lezen! Veel plezier met alles wat nog komt! Liefs!

• 15 Juni 2011 - 17:04

Rick:

Mooi verwoord Cheecks! Leuke week gehad. Veel plezier maar weer en zie je volgende week in Gibraltar!

Zou het omaatje inmiddels thuis zijn?

• 16 Juni 2011 - 07:07

Kor En Ria:

Rieks wederom een leuk verslag.
    Mooie foto's, op je hand na dan.
    Veel succes en goede reis.

• 16 Juni 2011 - 13:09

Henk:

Hey Rieks, hoe was de overtocht naar Venetie?

Hier is het weer niet al te best, warm en vochtig (lees Regen).

Gr

Henk

• 16 Juni 2011 - 18:19

Jomatho:

En je hoeft niks! Da's ook zo heerlijk van vakantievieren..... Klinkt goed allemaal!
    Veel plezier in Venetie en de eilandjes Murano en Burano zijn ook een bezoekje waard!