#Estland - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Rieks - WaarBenJij.nu #Estland - Reisverslag uit Pärnu, Estland van Rieks - WaarBenJij.nu

#Estland

Door: druifmetpit

Blijf op de hoogte en volg Rieks

15 Mei 2011 | Estland, Pärnu

Na een vermakelijke bootreis tussen Zweden en Estland was het eindelijk tijd voor de Baltische staten, zin in!

Op een één of andere manier zat in mijn hoofd gebakken dat Estland na de Sovjet bezetting erg achtergebleven was en nog steeds aan het opkrabbelen zou zijn.....niets bleek minder waar!
Man, het was alsof ik in Nederland rondliep. De invloeden vanuit Finland en Zweden zijn zeer duidelijk aanwezig, o.a. wegenbouw, huizenbouw (rode houten huizen)en bebording deden erg Zweeds aan. Ook de waarschuwingen voor overstekende elanden deed denken aan Zweden. Wat uiteraard ook meehielp aan het wennen was het betalen met keiharde Euro-tjes.

Eerste ontmoeting met een Estse: alarm alarm.....knipperende lichtjes op het dashboard...hmm, ok not good!
Op naar een benzinestation, motorkap open en boekje erbij. Te weinig olie! "Geen haast, bakkie koffie erbij en dan het oliepeil maar even bekijken".
Inderdaad wat weinig olie, hup olie erbij en rustig even koffie drinken. Staat er onderwijl al 5 minuten een ietwat aparte dame in het Russisch/ Ests tegen me aan te praten.....en kushandjes toe te werpen, op zich niet erg maar niet waar ik op zit te wachten. Om verdere verwarring te voorkomen denk ik: "gaan!" Hup motorkap dicht en wegwezen! Mijn strategisch gekozen plekje voor het bakkie koffie bleek toch wat onhandig. Bij het sluiten van de motorkap alles over de motor....verdiende loon! Het smaakte toch als motorolie.

Tallinn was te mooi! Althans het oude centrum, mooie straatjes de onvermijdelijke 'kunstenaars' in smalle steegjes en de oude goed bewaarde panden en verdedigingswallen. Om de stad wat meer oude allure te geven waren er allemaal stalletjes met typische Hanze producten.
Veel mensen ook ineens...dat was ik even niet meer gewend! :)

Tussendoor:
Even thumbs up voor mijn reisleidster Erna!...?! Zo hebben Leo en ik mijn navigatie-dame genoemd, wie wordt nou boos op iemand die Erna heet! Ze heeft me al meerdere malen gered, dat dan weer wel.

Op naar: Parnu, mooie stad en blijkbaar een studentenstad. Veel terrasjes en studentikoze types. Er werd veel geroeid op de rivier waar ik naast stond. De roei-trainer werkte nog wel volgens de Sovjet methode, veel schreeuwen door de megafoon en arm/ voet zwaaiende bewegingen.
Op de camping kwam er 's Avonds een lading bouwvakkers aan die ook in mijn hostel verbleven. Éen van de bouwvakkers had wel zin in een praatje en was erg onder de indruk van mijn shagjes. Onder veel oe's en ah's heb ik wat shagjes voor 'm gedraaid, beloning: Bier! We verstonden elkaar voor geen meter, maar er zijn heel wat duimpjes omhoog gegaan!



























  • 15 Mei 2011 - 11:21

    Rikste:

    Hey Rieks!
    Klinkt weer goed allemaal.
    Mooie foto's erbij, leuk!
    Liefs Rikste

  • 15 Mei 2011 - 12:30

    Rianne:

    Wat een mooie plekjes fotografeer jij! Ziet er echt mooi uit! Leuk dat je zoveel mee maakt, veel plezier! liefs Rianne

  • 15 Mei 2011 - 13:29

    Jo Ook Namens Matho:

    Fijn dat je weer onder de mensen bent! De eenzaamheid wat minder.... Ziet er inderdaad prachtig uit allemaal!
    Waarschuwing:
    Onderstaande niet lezen als je eenzamig bent!

    Ik heb gisteravond vaak aan je gedacht.....toen we bij Hansje T zaten! Hij was weer geweldig, erg jammer dat je er iet bij was. Als wij nu zeggen 'dorst dorst dorst' weet jij bijvoorbeeld niet dat je dan met je handen moet wapperen en moet roepen ' lekker drinken' en zo nog wat van die theatrale hoogstandjes. Maar we praten je wel bij als je terug bent..... Nou DOEIIII! (ook zoiets, leggen we nog wel uit als je d'r weer bent)

    Geniet!
    Tot later

  • 15 Mei 2011 - 14:05

    Kor En Ria:

    Goede middag Rieks,

    Je hebt goed weer zo te zien aan de foto's. De foto's zijn zeer duidelijk.
    Bedankt ook voor je leuke beschrijving.
    Veel goeds en goede reis.

  • 16 Mei 2011 - 13:01

    Rick:

    Ey Cheecks! Lees je verslagen met plezier. Goed om te horen dat je al contact legt met de locals, ookal begrijp je er weinig van. Kushandjes en duimen omhoog zijn internationaal. Mooie foto's ook!

    Travel on!

    ps: Je hebt niets gemist hoor, Hans Teeuwen was geen fuck aan. :-)

  • 16 Mei 2011 - 18:55

    Bassie:

    Helemaal top Dogg!
    Erg leuk om te lezen, en je te volgen!

    Greetz Bassie

  • 16 Mei 2011 - 19:53

    Mischa:

    Zozo, ik let even niet op en ineens zit je op 3 landen :-P Leuk zeg! Lees net je laatste verhaaltje over Estland, mooie foto's ook erbij!

    Volgens mij komen jullie de tijd prima door :-)

    En is dat bier een btje te pruimen daar?

    Geniet ervan!

  • 18 Mei 2011 - 19:26

    Bassies:

    Zywiec schijnt een lekker biertje te zijn in Polen...

  • 19 Mei 2011 - 13:45

    Henk:

    Hoi Rieks, zo op de foto's te zien zit je steeds in een mooie omgeving. Is het bier daar een beetje te pruimen? Zal altijd beter zijn dat het Heineken hier. Ik ben inmiddels officieel "vrij" man! Zet je reis vooral lekker door en onthoud het volgende:

    Geniet NOOIT met mate!

    Gr

    Henk H.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Pärnu

Druif op reis

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2011

#Kroatie

15 Juni 2011

#Tjechie-Hongarije

29 Mei 2011

#Polen - #Duitsland

19 Mei 2011

#Letland-Litouwen

15 Mei 2011

#Estland
Rieks

Actief sinds 06 April 2011
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 10700

Voorgaande reizen:

27 April 2011 - 16 Augustus 2011

Druif op reis

Landen bezocht: